Tuesday, June 16, 2015

Di Japan, product Enagic diluluskan as Medical device dan dipasang di puluhan hospital termasuk hospital ternama. Ia telah diuji selama 1 setengah tahun oleh JAPA sebelum diluluskan sebagai medical grade devices. The ONLY alkaline ioniser machine yang diluluskan oleh JAPA. Rujuk pada sijil di bawah.

Di Korea, machine machine air alkaline buatan Korea telah diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Korea as medical grade device. Memang adat biasa dan maklum bahawa Korea akan begitu rajin untuk meniru dan mencontohi Japan. Di luar Japan, penerimaan Kangen Machine as Medical Grade Device masih belum diusahakan secara clinical testing. Jadi approval dari Kementerian Kesihatan masing masing dan penerimaan machine ini as Medical Grade device menggantikan drugs pharmaceutical masih tidak dibuat. Untuk berlawan dengan FDA dan multi bilion dollar pharmaceutical business memerlukan usaha dan wang yang banyak. Enagic lebih berlandaskan clinical testing dari Japan dan testimoni testimoni pengguna. Itu sudah cukup. Share the water and the water will do the talking, InsyaAllah.

Machine Kangen telah diluluskan oleh Sirim dan mendapat Gold Seal Water Quality Association global, the only machine dalam dunia yang dapat Gold Seal. Ini tidak tertakluk kepada Kementerian Kesihatan.

Tiada satu kebenaran di dunia pun yang Enagic bagi company lain untuk stock product mereka. Yang ada dan yang boleh stock adalah company mereka sendiri. Enagic Japan, Enagic USA, Enagic German, enagic Singapore, Enagic Malaysia, Enagic Indonesia, Enagic Philipines, etc

D'Kangen bukan co Enagic dan Enagic Brunei memang tidak ada, tetapi setiap penbelian boleh dibuat dari Enagic Malaysia dan boleh dihantar terus ke Brunei.

Air zam zam, air terbaik dunia mempunyai PH disekitar 8.5 hingga 10. Jadi kalau benarlah surat ini tulin, berapakah PH yang tidak dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan Brunei? Dalam surat tidak dinyatakan dengan jelas dan ini akan menimbulkan kekeliruan. Wallahuaklam.