Thursday, May 14, 2015

 Mula2 kena tahu apa itu PH, TDS dan ORP.

Ph atau Potential Hydrogen adalah untuk mengukur kadar keasidan atau kealkalian sesuatu bahan dalam konteks kita cecair. Air2 semulajadi yg baik sifatnya beralkali contohnya air zam2 dan air Avian yg mahal tu. Air kangen beralkali. Air RO berasid.

TDS ialah Total Dissolve Solid atau kandungan bahan terlarut dalam air. Air yang melalui proses reverse osmosis RO telah dinyahkan segala kandungan garam galian menjadikan bacaan TDS nya 0 dan pada masa yg sama menjadikan air itu berasid. Ini adalah menyalahi fitrah air. Fitrah air ada minerals. Air2 semulajadi yg baik seperti air zam2 mengandungi kandungan minerals yg tinggi jadi bacaan TDS nya tidak akan 0. Banyak kajian termasuk dari UN yang menyatakan bahaya minum air RO.

ORP ialah Oxidation Reduction Potential atau Potensi Pengurang Oksidasi. Ini adalah ukuran kadar keupayaan sesuatu bahan itu mengoksida atau merosakan. Kalau bacaan nya positif +ORP maknanya bahan itu ejen pengoksida yang bagus contohnya air paip, udara dan air RO. Air kangen bacaannya negative -ORP maknanya anti oksida atau anti karat atau anti penuaan. Sebab tu paku yang di rendam dalam air RO akan cepat karat berbanding dengan yang di rendam dalam air kangen. 

Kesimpulannya hindarkan minum air RO. Minumlah air kangen.